Tuesday, August 24, 2010

Budak Zaman Dahulu VS Budak Zaman Sekarang

sekarang ni aku rasa budak2 dah tau apa itu bersopan santun dalam bertutur dengan orang tua darinya . kalau dekat rumah aku tak tau lah budak2 ni macam mana mungkin dorang akan guna words ni bila cakap dengan parent dorang "WTF , P**IMAK , SHIAL n ETC" .

life aku , aku habiskan kat bilik aku jew kalau aku takde planing dengan member2 aku atau family aku lah . aku nak berjalan sorang2 . jangan haraplah korang boleh nampak aku jalan sorang2 kecuali kat masjid wakakaka .
dalam life aku ni , aku ada keja part time . setengah hari aku part time kat sekolah jumpa member aku , jumpa peraturan sewel aku , jumpa cigu2 yang aku suka dan cigu yang aku tak suka . tapi yang penting aku pegi sekolah aku belajar . masa kat sekolah ni lah aku nampak budak2 form 3-5 kot . guna words yang aku list kat atas tu . time tu aku duk lepak kat kantin dengan member2 tengah menjamah nasi lemak + milo pink A.K.A air 50sen wakaka . aku tak berapa ingat la muka dia yang macam babies tu . mungkin padanlah dia guna words tu sebab muka dia pun sebijik macam makna words tu gak wakaka .
aku ni kekadang jadi kazen yang baik gak sebab aku tolong aunty aku kat kantin sekolah layan budak yang tak senonoh ni bila aku ada mood .
yang buat aku lebih t'kezut pula , aku ingatkan form3-5 jew taw words ni , rupanya budak2 taun3-6 pon dah tau pula . dah tu siap dengan ada intonasi dorang melafazkan lagi . waaa memang otak kurang ajar lah budak zaman sekarang ni wakakakaka . tak di didik dengan betul otak dah jadi sewel macam peraturan sewel yang aku benci tu wakakaka .

tapi kalau korang banding dengan zaman dulu . jangan pandang jauh pandang zaman anda jew la . ada tak korang guna perkataan2 kesat macam ni ? zaman dulu merupakan zaman kegemilangan bagi anak2 muda aku rasa sebab perkataan yang dorang guna tu aku rasa kasar gak tapi tak lah sekasar macam yang aku listed tu . budak dulu lebih hormat bila b'cakap dengan parent , guru dorang n rakan2 . tapi sekarang apa dah jadi ? aku dulu pun mula kenal words2 ni time aku fom3 kalau aku tak silap , tapi aku kerap mengamalnya time aku fom5 sebab time tu otak aku dah sewel tension pikir pasal SPM wakakaka . tapi dah lepas SPM aku da kureng dah guna words tu . aku cuma ucap dan bagi words tu pada yang layak jew wakakaka .

bila perkara ni dah jadi , ibu bapa mula la nak tampar anak sebab kuang hajo dengan dorang . tapi aku rasa parent yang laku tampar menampar ni dah terlambat kot walaupun dalam kamus hidup aku , TERLAMBAT tu tak wujud . mana masalah yang takde penyelesaian dia ? cuma mungkin masa jew yang mengambil masa yang lama . tapi aku yakin dengan satu perkara yang takde jalan penyelesaian dia iaitu HIV adik bradik kepada AIDS wakakaka . kalau korang ada jumpa cure pada penyakit ni please bagi tau aku boleh tak ?

P/S aku tak dapat membebel panjang la . aku dah kehabisan idea . ni pon aku tulis time aku rehat kejap pas aku baca buku . ada masa aku sambung balik story aku yang damn ni wakakaka .

pandangan aku . korang ?

No comments:

Post a Comment

HIT ME HERE !!